Bratislava
8. novembra (TASR) - Produkcia domáceho automobilového sektora bola v
septembri štvrtá najvyššia v histórii. Medziročne narástla o 11,3 %.
Slovenský priemysel však pod tlak dostalo najmä odvetvie výroby kovov,
strojov a zariadení. Uviedli to v piatok makroekonomickí analytici
Marián Kočiš a Ľubomír Koršňák.
"Produkcia domáceho automobilového sektora bola štvrtá najvyššia v
histórii, po očistení o tradičnú sezónu bola dokonca nepatrne vyššia len
v máji tohto roka. Silný rast automobiliek už v posledných mesiacoch
tradične dopĺňala domáca energetika," uviedol analytik UniCredit Bank Koršňák.
Analytik Slovenskej sporiteľne Kočiš dodal, že výroba dopravných
prostriedkov sa na úrovni troch kvartálov dostala do plusu. Pomohol tomu
podľa neho aj septembrový výsledok, keď medziročne výroba automobilov
rástla o 11,3 %. "V automobilovom priemysle tak naďalej pozorujeme rozkolísané výsledky," podotkol.
Relatívne silný medziročný rast podľa Koršňáka nebol dôsledkom
technických faktorov, ale reálneho navýšenia produkcie. Bez rastu
automobilového sektora by tak nerástol ani priemysel ako celok. "Z
celkového rastu priemyslu najviac uberali hutníci, a to až 2,24
percentuálneho bodu (p. b.), a to aj napriek miernemu medzimesačnému
zotaveniu produkcie," dodal.
Čo sa týka budúceho roka, z domácich faktorov budú na priemysel podľa
Kočiša tlačiť konsolidačné opatrenia. Tie zmenšia priestor na dodatočné
investície a vytvoria tlak na prípadnú optimalizáciu procesov alebo
personálnych kapacít. "Na druhej strane ostáva trh práce naďalej
napnutý, čo môže taktiež limitovať rast, pretože zamestnávatelia sa môžu
stretávať s nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily," upozornil Kočiš.
Rast priemyslu z posledných mesiacov podľa Koršňáka nemusí byť udržateľný. "Indikátory
sentimentu v posledných dvoch mesiacoch korigovali pozitívnu letnú
náladu, pričom dôvera v priemysle klesla opäť pod dlhodobý priemer.
Nálada v priemysle sa nelepší ani u kľúčových obchodných partnerov
Slovenska," skonštatoval s tým, že priemysel bude naďalej tlmený
dosahmi energetickej krízy či transformáciou európskeho automobilového
priemyslu.
Predpokladané spustenie štvrtého bloku v Mochovciach by podľa Kočiša na
budúci rok mohlo zvýšiť atraktivitu a konkurencieschopnosť slovenskej
ekonomiky, najmä v oblasti dodávok energie pre potenciálne rozšírenie
tunajších priemyselných a inovačných kapacít.